Eesti reklaamide rahaline maht 2017 aastal.

Reklaamituru suurus 2017. a. oli Kantar Emori andmetel 101 miljonit eurot. Võrreldes viimaste aastate tavapärase 1,5 protsendilise kasvuga oli seekord tõusuks lausa 3%. Tellitud reklaami kogumaht annab 0,45% Eesti SKPst ja keskmiselt tehakse ühele Eesti elanikule reklaami 77 euro eest.

Üheks kasvu mõjutajaks oli kohalike omavalitsuste valimised, tõusu näitasid aga ka mööbli, jaekaubanduse ja autode sektor.  Meediatüüpidest näitasid suhtarvuliselt enim reklaamiinvesteeringute kasvu raadio, internet ja otsepost.

Kantar Emori Balti regiooni juht Margo Veskimägi ütles „Lisaks välimeediale ja otsepostile kujunes teiste meediatüüpide jaoks parimaks 2017. aasta viimane kvartal, nii näiteks ei ole ajalehtede turul olnud kvartaalset kasvu enam kui kaks aastat, aga nüüd see juhtus,“ lausus ta. „Internet naasis kahekohaliste kasvunumbrite juurde ja ka teleturul tõi teine poolaasta enam kui 3,5-protsendilise kasvu.“

Meediareklaami mahud vähenesid isikliku hügieeni ja kodukaupade sektoris, aga ka nii alkohoolsete kui ka mittealkohoolsete toodete vallas – siin vähendas enamik suuremaid reklaamijaid panuseid. Alkohoolsete jookide reklaamide vähenemist mõjutas kavandatav reklaamiseaduse muudatus, firmad otsivad juba praegu teisi võimalusi toodete reklaamimiseks. Kui varem võis TVs näha palju erinevaid alkoholireklaame, siis isegi praeguse seaduse raames (jõustunud 2011.aastal)  – kui alkoholireklaam on lubatud alates kella 21.00-st – pole telereklaami ostmine enam kuigi efektiivne. Ja uue reklaamiseadusega kaovad ära needki võimalused n.ö. tavareklaami ostmiseks.

Kui vaadata meediakanaleid kokku – välja arvatud otsepost –, on kolm suurimat reklaamijat Eestis Telia, Elisa (sh Starman) ja Selver. Rahvusvahelistest reklaamijatest on Eestis suurim tegija Reckitt Benckiser. Enim panustavad aga otsepostitustesse jaekaubandusketid Coop, Selver, Maxima ja Rimi.

Kust Emor need numbrid võtab? Uuringufirma kogub andmeid Eestis ilmunud reklaamide kohta. Mõnede meediatüüpide puhul on reklaamide ilmumise andmeid võimalik saada juba paari päeva pärast (ntx. TV), mõnede puhul umbes kuu pärast ilmumist. Selle reklaamipanuste uuringu nimi on AdEx ning kõigil huvitatutel on võimalus sealt tellida üsna põhjalikku infot. Pean muidugi hoiatama et see ei ole odav 😊 https://www.emor.ee/teenus/reklaamipanuste-uuring-adex/